بررسی کتاب "قطعه مقدس"
وبسایت نشر آثار سعید مبیّن شهیر/پدر مکتب نمادگرایی جادویی
بررسی کتاب "قطعه مقدس"
شنبه 15 تير 1398 ساعت 13:13 | بازدید : 919 | نویسنده : یک دوست | ( نظرات )
این کتاب آیین‌های باستانی و آداب و رسوم مختلفی را که در گذشته مطرود شده‌اند، به صورت‌های گوناگون تفسیر کرده و حالت تکامل یافته آن را در خرد جمعی آینده بشر نشان می‌دهد. مضمون کتاب ادبی-فلسفی بوده و در قالب جملات کوتاه، حالت‌های مختلف تفکر آدمی را در جغرافیای پهناور هستی به تصویر می‌کشد.
 
 
آفتاب‌‌نیوز :
قطعه مقدس، نوشته سعید مبیّن شهیر دومین کتاب نوشته شده در سبک نمادگرایی جادویی است. این کتاب در بیست و سه فصل به هم پیوسته و عمدتا دارای مضمون واحد یا مرتبط به هم نوشته شده است.
 
محتوای کتاب آینده انسان و پیامدهای فرهنگ جهانی او را بررسی می‌کند. قطعه مقدس در طی صد سال اخیر، اولین کتابی محسوب می‌شود که نه نظم است و نه نثر و حتی مانند گلستان سعدی ترکیبی از این دو نیز به حساب نمی‌آید. قطعه مقدس، به صورت داستان واره‌ای بلند، ریشه تمدن آینده را در تمدن‌های باستان جستجو می‌کند و ایران، مصر، چین و اسکاندیناوی را در تغییر و دگرگونی فرهنگ جهانی بشر بسیار مهم می‌داند. 
 
 
این کتاب آیین‌های باستانی و آداب و رسوم مختلفی را که در گذشته مطرود شده‌اند، به صورت‌های گوناگون تفسیر کرده و حالت تکامل یافته آن را در خرد جمعی آینده بشر نشان می‌دهد. مضمون کتاب ادبی-فلسفی بوده و در قالب جملات کوتاه، حالت‌های مختلف تفکر آدمی را در جغرافیای پهناور هستی به تصویر می‌کشد. 
 
گسترش بیماری‌های روانی مختلف و از کنترل خارج شدن هوش مصنوعی دو نشانه بارز تمدن آخرالزمانی در کتاب است. بیماری‌های روانی در صورت‌های گوناگون مجسم می‌شوند. این کتاب از دو تمدن بسیار باشکوه در غرب و شرق خبر می‌
 
به گفته کتاب، سرزمین بابل در گذشته شاهد کشته‌شدن انسان‌های بسیاری بوده است که بیشتر آن‌ها قربانی اهداف شوم فرمانروایان و ریش‌سفیدان قبایل بوده‌اند. کتاب از پادشاهی به نام ساروخ یاد می‌کند که برای رسیدن به ستاره‌ای به نام((کابرا))هزار کودک در بلندی بابل به نیزه آویخت و سپس به آرزویش رسید. ستاره کابرا به توصیف کتاب، ستاره‌ای بسیار دور از زمین است که حتی نورش هیچگاه به زمین نخواهد رسید. ستاره کابرا در کتاب به صورت‌های منفی و مثبت توصیف شده است. از این توصیفات چنین بر می‌آید که این ستاره به خودی خود خوب یا بد نیست و همه انسان‌ها بالاخره به این ستاره خواهند رسید. قطعه مقدس پایان جهان را با نشانه‌های گوناگون به تصویر می‌کشد. بردگی انسان برای انسان و انسان برای بیگانگان(غیرانسان‌ها) وجه مشترک همه فصول کتاب است.
 
قطعه مقدس از جنگی به نام جنگ سوم سخن می‌گوید که می‌توان آن را به جنگ جهانی سوم تعبیر کرد.این کتاب بازودهندگان برای ابلیس (یاران ابلیس) را آغازگر جنگ سوم می‌داند و در ادامه توضیح می‌دهد که یاران ابلیس در قحطی جنگ سوم شرورانه میهمان یکدیگر می‌شوند. از این جمله دو نکته مهم برداشت می شود. اول این که یکی از نشانه‌های جنگ جهانی سوم وجود قحطی در آن است و دوم این که دشمنان مختلف در جنگ جهانی سوم تنها به صورت نمایشی جنگ می کنند و هدفشان مشغول کردن انسان ها به جنگ برای رسیدن به اهداف شوم خودشان است.((دانشمندان دیوانه))لفظی است که به وفور در این کتاب به کار رفته است. دانشمندان دیوانه از نظر کتاب، دانشمندانی هستند که در آخرالزمان توسط قدرت‌های استعماری و ابلیس پرورش می‌یابند و اربابان قدرت را در رسیدن به اهداف شوم یاری می‌کنند. این دانشمندان یکی از علل ربات‌گونه‌شدن انسان‌ها در آخرالزمان هستند.
 
قطعه مقدس انسان‌های آینده را به یک شکل وصف می‌کند. این کتاب زبان آینده بشر را یک زبان مشخص می‌داند و زمانی را متصور است که افراد نوع بشر بدون داشتن زبان، با هم ارتباط برقرار می‌کنند. قطعه مقدس از خلیجی به نام خلیج ثروت یاد می‌کند که خاموش شدن چراغ‌ها و تاریک شدن شهر سبب نابودی مردم آن شهر خواهد شد. محتوای فلسفی کتاب به سختی قابل درک است و تمثیلی بودن این محتوای در هم تنیده سبب دیر فهمی متون می‌گردد. ایجاز به حذف یکی از مشخصه‌های اصلی کتاب است که در حین کم حجم کردن مطالب به ابهام آن افزوده است.
 
قطعه مقدس بازگشت بیگانگان به زمین را غیرقابل انکار دانسته و این بازگشت را هم خوب ترسیم می‌کند هم بد. خوب از آن جهت که انسان‌ها ابرانسان خواهند شد و بد از آن جهت که بیگانگان دنبال عنصری نایاب در وجود انسان هستند بی‌آن که بدانند انسان خود به آن دسترسی ندارد و به محض دانستن این واقعیت به دشمنی با انسان آماده خواهند شد. از این جمله چنین برداشت می‌شود که وجود بیگانگان سبب افزایش ظرفیت وجودی انسان(از نظر جسمانی و عقلی)خواهد شد اما این ظرفیت به تدریج منحرف شده و در پی مقاصد شوم بیگانگان قرار خواهد گرفت. ابر انسان شدن انسان، سبب کمتر نیازمند بودن او به طبیعت خواهد شد. قطعه مقدس عرفان و دانش را دو سر یک طناب می‌داند که در زمان به هم می‌رسند و در بی‌زمانی از هم جدا می‌شوند. از عجیب‌ترین جهان‌بینی‌های کتاب، تصرف انسان در زمان و مکان است. قطعه مقدس با این که تصرف در زمان و مکان را واقعه حتمی آخرالزمان می‌داند، خدا پنداشتن انسان را ضایعه این موفقیت وصف می‌کند.



منبع:آفتاب نیوز
https://aftabnews.ir/fa/news/584499
 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 11199
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 108
:: کل نظرات : 6

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 2
:: بازدید ماه : 62
:: بازدید سال : 238
:: بازدید کلی : 11199